هوشمندسازی خدمات؛ راهی برای توسعه عدالت اجتماعی
ارتباط فردا: دولت هوشمند از جمله مهمترین پروژههای ارتباطی بود که سازمانهای بسیاری با راهاندازی آن در سه سال گذشته، خدمات خود را جهت تسهیل فرآیندهای اداری، هوشمند کردند و این اقدام علاوه بر شفافیت، نقش و تأثیر بسیاری بر کاهش فساد از جمله زمینخواری داشت.
پنجره ملی خدمات دولت هوشمند از جمله اهداف و آرزوهایی بود که برای ارائه خدمات دولت به صورت هوشمند در نظر گرفته شد که تحقق این امر مهم سالهای بسیاری در دستور کار قرار گرفت و سال های اخیر از جمله با آغاز به کار دولت چهاردهم به پیشرفت های قابل توجهی رسید.
این پنجره به عنوان یک درگاه واحد، امکان دسترسی سریع و آسان به خدمات مختلف دولتی را برای کاربران فراهم میکند. همچنین با تجمیع خدمات مختلف، موجب تسریع در ارائه خدمات و افزایش شفافیت در انجام امور اداری شده و امکان پیگیری آنلاین و جلوگیری از ترددهای غیرضروری، از دیگر مزایای این سامانه محسوب میشود.
این درگاه جایی است که شناسنامه خدمات مورد تأیید سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور با آخرین ویرایشها، اطلاعات و شرایطی که برای دریافت این خدمات مورد نیاز است، معرفی کانالهای دریافت خدمت و اینکه برای اخذ خدمت به کجا مراجعه کنند و تمامی اطلاعات مورد نیاز ارائه خدمت را میتوانند در این پرتال ملی دریافت کنند.
براساس آخرین آمار اعلام شده ۱۳۷ دستگاه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شده و بالغ بر ۷۷ درصد خدمات دولتی از طریق این پنجره عرضه میشود. همچنین ۱۴ درصد خدمات دستگاههای اجرایی هوشمندسازی شده است. در راستای هوشمندسازی و تحقق دولت الکترونیک، دستگاههای اجرائی مکلف شدهاند سالانه ۲۰ درصد خدمات خود را به صورت برخط و امن ارائه کرده و تا پایان برنامه هفتم توسعه این خدمات بطور کامل هوشمندسازی شوند. همچنین قرار بود دستگاههای اجرایی تا پایان سال ۱۴۰۳ ، ۱۰۰ درصد خدمات خود را به شکل الکترونیکی و از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند در دسترس مردم قرار دهند.
مردم بیشتر به سامانه کدام سازمانها مراجعه کردند؟
بیشترین مراجعه کاربران به سامانههای وزارت آموزش و پرورش با بیش از ۱۶ میلیون مراجعه و بعد از آن وزارت راه و شهرسازی با بیش از ۴ میلیون و سازمان تامین اجتماعی با بیش از ۳ میلیون مراجعه بوده است.
براساس آخرین آمار اعلام شده از سوی مسئولان همزمان با توسعه قابلیتها و راهاندازی سطح سوم و چهارم احراز هویت پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، تعداد کاربران این پنجره به بیش از ۶۰ میلیون نفر رسید. مجید فولادیان- مدیرکل دفتر پایش و نظارت بر پیادهسازی دولت الکترونیکی- در تشریح آخرین وضعیت پنجره ملی گفت با بهرهگیری از فناوریهای نوین، کیفیت و گستره خدمات الکترونیکی این سامانه بهبود یافته و تجربه کاربران در تعامل با خدمات دولتی به سطح بالاتری ارتقا پیدا کرده است.
به گفته وی همزمان با افزایش تعداد کاربران، توسعه قابلیتهای جدید نیز در دستور کار قرار گرفته و ارتقای زیرساختهای فنی، بهینهسازی تعاملات دیجیتال و تقویت پاسخگویی به نیازهای شهروندان، از برنامههای راهبردی این سامانه برای تحقق دولت هوشمند و بهبود کیفیت زندگی مردم بهشمار میرود.
لازم به ذکر است دستگاه ها مکلف هستند تا پایان سال اول برنامه هفتم توسعه ۱۰۰ درصد خدمات خود را به شکل الکترونیکی ارائه کنند و ۲۰ درصد این ۱۰۰ درصد را هم به شکل هوشمند ارائه کنند که درحال حاضر تقریبا ۱۶ درصد خدمات به صورت هوشمند از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ارائه می شود.
کارشناسان بر این باور هستند خدمات هوشمند به یکی از ارکان مهم تحقق عدالت اجتماعی تبدیل شده و در دسترسی به خدمات دولت شاهدیم تفاوتی بین اقشار مختلف جامعه وجود ندارد و همه میتوانند از شرایطی یکسان در کشور بهرهمند شوند و این بیانگر آن است که فناوری اطلاعات ابزار مهمی در راستای توسعه عدالت اجتماعی محسوب میشود.
انتهای پیام
منبع: خبرگزاری ایسنا