بازار و کسب و کار

چگونه نیسان فرسوده خود را تعویض کنیم؟ (شرایط سنی و مراحل ثبت‌ نام)

چگونه نیسان فرسوده را تعویض کنیم؟

نیسان‌ها انواع مختلفی دارند که بر اساس ظرفیت حمل بارشان، نقش مهمی در جابجایی کالاهای سبک و سنگین در شهرها و روستاها ایفا می‌ کنند. از آنجا که نیسان ‌های فرسوده کاربرد گسترده‌ ای داشته و در دسته خودرو های پرمصرف قرار دارند، موضوع اسقاط و جایگزینی آنها از اهمیت ویژه ‌ای برخوردار است. در این مطلب با هم بررسی می ‌کنیم که قیمت نیسان اسقاطی چگونه تعیین می‌ شود و چه روندی برای تعویض این خودروها وجود دارد.

تاریخچه کوتاهی از تولید نیسان وانت در ایران

تولید وانت نیسان در ایران از سال ۱۳۴۹ و در شرکت زامیاد آغاز شد. این خودرو در طول سال‌ها با تغییراتی در نوع سوخت و مدل ‌های مختلف به بازار عرضه شده است. شاید شناخته‌شده‌ترین مدل، همان نیسان آبی یا زامیاد باشد. در سال ۱۳۶۵ نسخه‌ای به نام سایپا ۲۴ تولید شد و در ادامه، مدل‌ های به ‌روز تری مثل زامیاد ۲۴ و در نهایت نیسان دیزلی ND_28 وارد بازار شدند. این خودرو ها به دلیل دوام بالا و ظرفیت مناسب، تا امروز طرفداران زیادی داشته ‌اند.

چرا نیسان فرسوده باید تعویض شود؟

سال‌ها از تولید اولین نیسان‌ها در ایران گذشته و بسیاری از آنها اکنون در سن فرسودگی قرار دارند. یکی از دلایل مهم تعویض این خودرو ها، ارتقای ایمنی و کاهش خطرات ناشی از استفاده از وسایل نقلیه فرسوده است. با توجه به تکنولوژی قدیمی و مصرف سوخت بالا، جایگزینی نیسان‌ های قدیمی با خودروهای جدیدتر می ‌تواند هم از نظر اقتصادی و هم ایمنی به نفع رانندگان باشد.

آیا کامیونت ‌ها جایگزین مناسبی برای نیسان آبی هستند؟

با وجود اینکه برخی خودروهای دیگر مانند وانت پیکان، پراید یا مزدا در بازار موجودند، نیسان‌ ها به خاطر ظرفیت حمل بار بالای خود (بیش از ۲ تن) هنوز گزینه اول در حمل بارهای سبک و نیمه‌ سنگین محسوب می ‌شوند. استفاده از وانت‌ های دیگر برای حمل همین مقدار بار نیازمند تعداد بیشتری خودروست که موجب افزایش ترافیک می‌ شود. همچنین، به‌روزرسانی موتور نیسان‌ها به مدل ‌های انژکتوری باعث کاهش مصرف سوخت آن ها شده است. بنابراین، جایگزینی نیسان فرسوده با کامیونت یا وانت‌ های دیگر چندان مطلوب نیست، اما به دلیل مسائل ایمنی، اسقاط خودروهای فرسوده ضروری به نظر می ‌رسد.

مراحل ثبت‌ نام و تعویض نیسان فرسوده چگونه است؟

اولین قدم برای اسقاط خودرو فرسوده ، بررسی سن فرسودگی خودروست. طبق آیین ‌نامه ‌های مربوطه، سن فرسودگی برای انواع وانت ‌بارها ۱۵ سال تعیین شده است. مالک پس از رسیدن به این سن می ‌تواند برای اسقاط و دریافت خودرو جایگزین اقدام کند.

برای انجام اسقاط نیسان دو راهکار وجود دارد:

روش نقدی: مالک نیسان فرسوده خود را به مراکز مجاز اسقاط تحویل داده و در مقابل، مبلغی نقدی بابت ارزش ضایعات و گواهی اسقاط دریافت می‌ کند.

طرح جایگزینی: در این روش باید منتظر فراخوان شرکت ‌های خودروسازی باشید. پس از ثبت‌نام و طی مراحل اداری، وانت جدیدی در ازای تحویل خودرو فرسوده دریافت خواهید کرد.

فعلاً فراخوان جایگزینی نیسان از سوی خودروسازان منتشر نشده است، اما بهتر است اخبار مربوطه را به‌ صورت مداوم پیگیری کنید.

ارزش و قیمت نیسان اسقاطی چطور تعیین می ‌شود؟

قیمت خودرو فرسوده بسته به سال تولید آن و تعداد گواهی‌های اسقاطی تعلق گرفته متفاوت است. خودروهایی که بر اثر تصادف یا ناتوانی در دریافت معاینه فنی دوبار متوالی از رده خارج شده‌اند نیز می ‌توانند مشمول طرح اسقاط شوند.

تقسیم‌ بندی تعداد گواهی‌ های اسقاط بر اساس سال تولید نیسان به این صورت است:

تولید قبل از سال ۱۳۷۳: یک گواهی اسقاط

تولید بین سال‌های ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۸: دو گواهی اسقاط

تولید بین سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۳: سه گواهی اسقاط

تولید بین سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۳: در صورت عدم دریافت معاینه فنی دو بار متوالی، سه گواهی اسقاط تعلق می ‌گیرد.

پرسش‌ های متداول درباره اسقاط نیسان فرسوده

قیمت اسقاط نیسان چگونه محاسبه می‌ شود؟

قیمت بر اساس سال ساخت خودرو و تعداد گواهی ‌های اسقاط تعیین می‌ شود.

آیا می ‌توان در طرح جایگزینی نیسان فرسوده شرکت کرد؟

بله، البته باید منتظر اعلام فراخوان از سوی شرکت‌ های خودروسازی باشید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا