بازار و کسب و کار

الان در بین مدیران سایت ها چیزی دیدم که منو به فکر فرو برد و لبخند رضایت زدم!

گاهی بعضی از اتفاق ها در فضای وب فارسی واقعاً جالب و غیرمنتظره به نظر می رسند. همین چند روز پیش در سایت برنج هاشمی یادداشتی منتشر شد که موضوعش نه درباره کشاورزی و محصولات برنج، بلکه درباره ی یک وب سایت خبری به نام poloton.ir بود. در نگاه اول، شاید کسی انتظار نداشته باشد یک سایت تخصصی در حوزه ی برنج، چنین با دقت و علاقه از یک رسانه خبری تمجید کند.

لینک این یادداشت یا همان دلنوشته: از اینجا ببین

اما نکته جالب همین جاست: نویسندگان برنج هاشمی در یادداشت خود به خاطره ای از سال ۲۰۱۴ اشاره کرده بودند( لینک منبع وب آرشیو)؛ زمانی که poloton.ir تنها یک فروشگاه ساده بود. آن ها با نگاهی نوستالژیک نوشته بودند که چگونه امروز پلوتون تغییر کرده و حالا به یک مجله خبری پویا و به روز تبدیل شده است. برایشان این تغییر مثل دیدار با یک دوست قدیمی توصیف شده بود؛ دوستی که حالا مسیر تازه ای پیدا کرده و حتی الهام بخش شده است.

از دید ما در hamsofanavari.ir، این نوع بازتاب و تعریف کردن، خودش یک نکته مثبت مهم است. وقتی یک وب سایت در حوزه ای کاملاً متفاوت (مثل کشاورزی) با چنین شور و تحسینی از یک رسانه خبری یاد می کند، نشان دهنده ی تأثیرگذاری واقعی آن رسانه است. کمتر پیش می آید که یک فروشگاه اینترنتی سابق، بتواند به جایگاهی برسد که دیگر سایت ها درباره ی تحولش بنویسند و آن را نمونه ای الهام بخش بدانند.

راستش را بخواهید، ما هم کمی شگفت زده شدیم. اما همین تعجب، اهمیت ماجرا را بیشتر روشن می کند: پلوتون نه فقط مسیر خودش را تغییر داده، بلکه توانسته مرزهای معمول را بشکند و توجه کسانی را جلب کند که شاید در نگاه اول هیچ ربطی به فضای خبری نداشته باشند. این همان چیزی است که وب فارسی به آن نیاز دارد؛ رسانه هایی که بتوانند فراتر از مرزهای موضوعی خود، اثرگذار باشند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا